Monday, March 7, 2011

Boikot Stadium

Tak rugi kalau tak pi stadium dengan corak permainan yang ditunjukkan oleh team Kedah. Begitu juga di negeri2 lain. Kelantan yang dok kat tangga teratas pun bukan main tara mana pon. Lain la kalau main mcm omputih tu. Bukan nak pelekeh tapi nak menyedarkan sesetengah dari kita yang suka sangat nak boikot tapi dok pi stadium gak perabih duit. Ini saja cara nak ajaq puak2 yang dok jaga bola kat Malaysia ni.

Lepas ni apa2 isu pun kita kena bersatu. Dan tak pernah lagi saya dengaq ada yang gagal sebab bersatu. Bak kata pepatah Melayu Kedah "United we stand, divided we fall". Tak kira la bola ka, harga barang ka, kedai mamak ka, kedai cina ka, kedai Melayu ka semuanya sama.. Hatta kedai yang kedekut wifi pun kita kena boikot. Depa semua hidup dengan duit yang kita dok rajin bagi..

Tapi niat kita bukan nak bagi jahanam depa tapi nak ajaq depa yang kaya dan ada kedudukan tu supaya jangan melampaui batasan. Tapi antara semua yang saya sebut tu bab wifi yang saya tak tahan tu. Kedekut wifi?? Meniaga apa mcm ni..memang ada sekoq makcik ni saya takmau habaq kedai mana la bole kedekut wifi siap kata depa takdak wifi. Cuma servis printing ja sedangkan terang bersuloh lagi nyata yang depa ada wifi pasai nama kedai depa tu lekat kat pc kawan saya masa nak tarik wifi tu. Rasa mcm nak usong ja pc tu letak depan muka dia.

Bangsa mcm ni, kalau ada sejuta orang dok piket pasai harga minyak tobat lahum dia tak join punya. Yang dia tau nak buat untung. Kalau kedai besaq, cawangan sampai ke Afrika takpalah la jugak. Ni kedai ciput, sewa 4 bulan tak bayaq nak kedekut. Dahlah meniaga kat kg orang lain. Nak meniaga tapi tak reti.. Sombong pulak tu. Kalau dia tak buat muka takpa, ni siap buat muka seposen. Sedih bila tengok orang Melayu meniaga. La tahun 2011 dah makcik..ubah la sikap tu. Hutang tu pi la bayaq dulu..akhir kata, takyah la nak kedekut sesama kita, takut lepas boikot pi stadium nak kempen boikot kedai hang pulak..bergelora hati ni bila teringat muka makcik..

No comments: